۱۰/۳۰/۱۳۸۳

يکپارچگی در سياست خارجی آمريکا

چندی پيش در روزنامه مقاله ای در مورد کنداليزا رايس، وزير امور خارجه جديد آمريکا بود. در اين مقاله به اين نکته اشاره شده بود که قبل از اينکه جورج بو‌ش رئيس جمهور آمريکا بشود، چون از مسائل بين المللی کاملاً ناآگاه بوده بدنبال شخصی بودند که وی را تا حد امکان از روابط خارجی آمريکا باخبر کند. در همان زمان خانم رايس را بعنوان "مربي" مسائل بين المللی برای بوش استخدام می کنند و از همانجا دوستی اين دونفر آغاز می شود.
در طی چند سالی که با هم بودند، کم کم رايس به اين نکته پی می برد که نه تنها چيزی ندارد که به بوش بياموزد، بلکه خيلی چيزهاست که می تواند از وی ياد بگيرد. رايس که از يک خانواده محافظه کار سياهپوست آمريکايی است، تحت تأثيراعتماد به نفس و عقايد مذهبی بوش قرار می گيرد. البته اين اعتماد به نفس و عدم توجه به نظرات ديگران مختص به بوش نمی شود. متأسفانه اين پديده در بسياری از اشخاص خشکه مقدس بچشم می خورد. نمونه اش خمينی بود که با يکدندگی خود موجب کشتار هزاران ايرانی شد.
چندی است که دومرتبه ايران در خبرهاست، دو سه روز پيش سيمور هرش مقاله ای نوشته بود که از قرار معلوم آمريکا در خاک ايران جاسوسهايی دارد که مشغول شناسايی تأسيسات نظامی و هدف های اتمی هستند. البته ايرانی ها همه اين مسائل را تکذيب می کنند و از قدرت نظامی شان داد سخن می دهند که بعله، زمين و آسمان را به آتش خواهند کشيد و غيره. اين ياوه گويی ها مرا بياد صدام می اندازد که قبل از حمله آمريکا درست همين حرفها را می زد. مثل اينکه کسی می تواند با آمريکا طرف شود.

اينطور که بنظر می رسد بيشتر اين تهديدها توخالی است و هدف بوش حمله کردن به ايران نيست. موضوع مهم اينستکه ايران، عراق ويا افغانستان نيست که بشود صرف يکماه اشغال کرد. خيلی بيشتر تدارکات و از همه مهمتر سرباز مي خواهد که آمريکا با افتضاحی که در عراق راه انداخته قادر به تأمين آن نيست.

از طرف ديگر حالا آمريکا وزير امورخارجه ای دارد که مريد و فرمانبردار بوش است و هر حرفی که بو‌ش می زند برايش همانند حکم الهی است. سران دولت ايران اگر هيچ چيز را نمی فهمند بايستی اين موضوع را بفهمند که با چنين شخصی نمی توان شوخی کرد. سياست رايس و بوش را نمی توان از هم سوا کرد و اگر روزی بوش تصميم بگيرد که ايران هدف بعدی است، ديگر کولين پاولی نيست که با اين نظريه، هرچه قدر هم غيرعاقلانه باشد مواجهه کند.



نظرات: ارسال یک نظر

اشتراک در نظرات پیام [Atom]





<< صفحهٔ اصلی
:رأی بدهيد Balatarin

This page is powered by Blogger. Isn't yours?

اشتراک در پست‌ها [Atom]

تنها با ذكر كامل منبع ، استفاده از مطالب وبلاگ آزاد است ©