۱۲/۲۳/۱۳۸۵

فمينيست يعنی چی؟

مادرم چند روز پيش می پرسيد: «فمينيست يعنی چه؟» او زن فهميده و کنجکاوی است. می خواهد از همه چيز سر در بياورد. فقط اشکال کارش در اين است که بيش تر از شش کلاس درس نخوانده و آنهم دليل دارد. هنگاميکه دوازده سيزده سال بيشتر نداشته، پدربزرگم مجبورش کرده که مدرسه را رها کند و برای ازدواج و زناشويی آماده شود. آن روز ها کسی زن تحصيل کرده نمی خواسته و تحصيلات زن آنهم در همان مرحله ابتدايی برای خواندن و نوشتن بوده. عده ای هم بودند که تا سطح ديپلم بالا رفتند ولی ديگر کسی راهی دانشگاه نمی شد.

مادر بزرگم که از يک خانواده مرفه مذهبی بود می توانست قرآن را با لهجه غليظ عربی بخواند ولی فکر نکنم در عمرش کتاب ديگری را به غير از مفاتيح خوانده بود. حتی نمی توانست اسمش را امضاء کند. آنروزها کل آموزش دختران به همين خلاصه می شد که بتوانند قرآن را بخوانند: پس به آنها سواد خواندن را ياد می دادند ولی نمی گذاشتند که سواد نوشتن را بياموزند. اينهم دليل داشته. نمی خواستند که روزی روزگاری بتوانند از حقوقشان دفاع کنند.

به زمان حال که می رسيم شصت و هفت درصد دانشجويان علوم پزشکی کشور را دختران تشکيل می دهند! اين پديده دو نسل بعد از نسل مادر من رخ داده است. فکر نکنم کسی دليل اصلی اين جهش را بداند ولی نظريه کلی اينست که بسياری از خانواده های سنتی که قبلاً فرزندان دخترشان را به دانشگاه ها نمی فرستادند، چون دانشگاه ها را مراکز فساد می دانستند، حالا ديگر آن بهانه را از دست داده اند.

اين يکی از نتايج همين انقلابی است که اينروزها اينقدر توی سرش می زنند. اين زنها بعد از اينکه از دانشگاه فارغ التحصيل شدند، ديگر به «آشپزخانه» بر نمی گردند. برای همين هم هست که مردسالاران سعی می کنند جلوی اين پديده را بگيرند. می خواهند قانون وضع کنند و غيره. جامعه ايران اگر بتواند از بمب های آمريکايی و اسراييلی قسر در برود، در ده سال آينده با آنچه امروز می بينيم کاملاً متفاوت خواهد بود. آموزش بزرگترين حربه ای است که زنان می توانند در مقابل حکومت به کار بگيرند.

چندی پيش فيلمی را می ديدم که ساخته يک فيلمساز انگليسی بود. فيلم در مورد تهران بود. طبق معمول پر از کليشه های معمول اينگونه فيلم ها بود و نگاهی از «بالا به پايين» داشت. ولی در جايی در فيلم با خانم فمينيستی صحبت می کرد که در مقابل پوستر يک خانم محجبه اسلحه بردوش ايستاده بود. اين خانم می گفت کسانی که اسلحه به دوش گرفتند و با حکومت ظلم مبارزه کردند، هرگز به «آشپزخانه» بر نمی گردند. اين خانم دکتر ها و آنهايی که ازدانشگاه فارغ التحصيل می شوند هم همينطور. حالا مردسالاران اگر خيلی ناراحتند می توانند خود را پاره نمايند.ا و من اتفشان دفاع کنند. اهي دانشگاه نمي شد.

راستی فمينيست يعنی چی؟


نظرات:
به مادر گرامی خلاصه بفرمایید:«فمینیسم» یعنی«زنانه نگری»
البته سخت‌ترش می‌شود «جنسیت گرایی». فمینیست‌ها معتقدند: کسی زن زاده نمی‌شود بلکه آنان زن می‌شوند.
ایمانوئل کانت در کنار فلاسفه ای چون ارسطو، اکوئیناس، روسو، هگل و سارتر به عنوان فلاسفه‌ای که عقلانیت رابه عنوان ویژگی ذاتی انسان می دانند و استدلال می‌کنندکه ظرفیت زنان برای عقل برای عقل متفاوت و نازلتر از مردان است و نازل‌تراز مردان است و به‌طور کلی ، این عده که نامبرده شدند، از دشمنان قسم خورده‌ی فمینیست‌ها به شمار می‌آیند.
فکر کنم برای این جلسه بس باشد!
(چشمک مبتذل یاهو مسنجری)
 
This was an interesting post. So what did you tell your mom? since there are more than one type of feminist and more than one type of feminism, it is not an easy question to answer!
 
Dear Niki, I gave my mom the standard answer: feminists advocate equal rights for women. But as you mentioned, there is more to it, and frankly what I read these days in the cyberspace confuses the hell out of me. I have stated my opinion before in this blog which I rarely see mentioned by those who supposedly advocate different shades of feminism as a movment: I think a large percentage of Iranian women are overlooked in this debate. It's an open question and I hope you as a scholar could shed some light on this subject.
 
ارسال یک نظر

اشتراک در نظرات پیام [Atom]





<< صفحهٔ اصلی
:رأی بدهيد Balatarin

This page is powered by Blogger. Isn't yours?

اشتراک در پست‌ها [Atom]

تنها با ذكر كامل منبع ، استفاده از مطالب وبلاگ آزاد است ©