۵/۲۲/۱۳۸۶

احمدی نژاد، رايش اتمی و مابقی قضايا


رايش اتمی از نيک آهنگ کوثر

چندی پيش دوستی اين مقاله را برايم ارسال کرده بود. حالا ديدم روزآنلاين هم آنرا ترجمه کرده. برای آنهايی که حوصله خواندن تمام مقاله را ندارند، قسمت هايی از آن که به نظر من جالب بود را در زير می آورم:

درپذيرفتن اين جمله که "ايران، آلمان نازی است"، يک اشکال وجود دارد. اگر احمدی نژاد واقعا هيتلر است و آماده است که بمحض دست يافتن به بمب اتمی يهوديان اسرائيل را نسل کشی کند، پس چگونه است که 25 هزار يهودی با وجود اينکه می توانند به اسرائيل و آمريکا بروند، در صلح و آرامش در ايران زندگی می کنند؟

آقای بوش که ماه گذشته از سياست هايش در عراق دفاع می کرد، اشاره ای به تهديد ايران مبنی بر محو کردن اسرائيل از نقشه جهان کرد و اين نکته را بار ديگر به ما ياد آوری کرد.

اين داستانی که از دو سال پيش که در جريان ترجمه غلطی از يکی از سخنرانی های احمدی نژاد بارها تغيير يافته است. کارشناسان زبان فارسی معتقدند که منظوررئيس جمهور ايران اصلا نابود کردن اسرائيل نبوده است و او صرفا نقل قولی از آيت الله خمينی بنيانگذار جمهوری اسلامی کرده است که در حمايت از فلسطين گفته بود رژيم صهيونيستي، از صفحات تاريخ، محو خواهد شد.

او يهوديان و حتی اسرائيلی ها را تهديد نکرده بود. اسرائيل را به عنوان اشغالگر فلسطين با ساير حکومت های نامشروع که زمانشان گذشته است، مثل حکومت شاه سابق، آپارتايد در آفريقای جنوبی و اتحاد جماهير شوروي، مقايسه کرده بود. با اين حال اين اشتباه در ترجمه بايد زنده می ماند تا اسرائيل و حاميانش برای تبليغات سياسی شان از آن استفاده کنند.

در حال حاضر جامعه 25 هزار نفری يهوديان ايران، بزرگترين جامعه يهود در خاورميانه و خارج از اسرائيل است و ريشه آن به سه هزار سال پيش باز می گردد. يهوديان به عنوان يکی از اقليت های مذهبی در ايران از تبعيض ها رنج می برند، اما تبعيض ها مسلما شرايطی بهتر از يک مليون فلسطينی ساکن اسرائيل و خيلی بهتر از فلسطينی هايی است که تحت فشار اسرائيل در وست بانک و غزه زندگی می کنند.

يهوديان ايران، نفوذ کمی در تصميمات مملکت دارند و اجازه ندارند که در ارتش يا ادارات دولتی شغل مهمی داشته باشند، اما از آزادی های زيادی هم برخوردارند. آنها يک نماينده در مجلس دارند و آزادانه فرايض دينی شان را در کنيسه ها، اجرا می کنند. يهوديان خارج از کشور هم مبالغی به آنها اهدا می کنند و آنها می توانند آزادانه، حتی به اسرائيل سفر کنند. شش قصابی مخصوص يهوديان و حدود 30 کنيسه در تهران وجود دارد. اخيرا دفتر احمدی نژاد، مبلغی به بيمارستان يهوديان در تهران، اهدا کرده است.

به گفته سيامک مره صدق، رهبر يهوديان ايران: "اگر شما يهوديت و صهيونيزم را يکی بدانيد، عين اين است که اسلام و طالبان را يکی می دانيد، اما چنين نيست". رهبران ايران صهيونيزم را به دليل تبعيض هايی که عليه مردم فلسطين قائل می شوند، محکوم می کنند، اما بارها گفته اند که هيچ مشکلی با يهوديان و حتی با کشور اسرائيل ندارند. احمدی نژاد، که او را چون قصاب نسل کش تصوير کرده اند، خواستار تغيير رژيم در اسرائيل شده است و معتقد است که بايد رفراندومی با حضور همه ساکنان اسرائيل و سرزمين های اشغالي، شامل پناهندگان جنگی در مورد نحوه حکومت، برگزار بشود.

به هر حال هيچ چيز يهوديان ايران را تهديد نمی کند، رسانه های اسرائيل گزارش می دهند که دولت اين کشور در پی يافتن راهی برای خارج کردن يهوديان ايران و بردن آنها به اسرائيل است. روزنامه معاريو گزارش داد که اين طرح، طرفدار ندارد. در اين گزارش آمده است که هزاران يهودی ايران، تمايل به رفتن از ايران ندارند. به گفته روزنامه نيويورکی فوروارد، کمپين برای تشويق ايران به مهاجرت به اسرائيل، در بين اکتبر 2005 تا سپتامبر 2006، فقط 152 نفر از 25 هزار يهودی ساکن ايران را به جذب کرده است که بيشتر آنها گفته اند که به دلايل اقتصادی حاضر به مهاجرت از ايران شدند و نه به دلايل سياسی.

اسرائيل برای پيش بردن اهدافش و دوری جستن از بی آبرويی که بعد از اعلام هولوکاست دوم با وجود ايرانيانی يهودی که با خوشحالی در ايران زندگی می کنند، نصيبش شد، به هر خانواده يهودی ايرانی که به اسرائيل مهاجرت کند، 60 هزار دلار می دهد و علاوه بر اين مبلغ، وام و اقساط ارزان قيمت در اختيارشان قرار می دهد.

اين خبر هم با تمسخر جامعه يهوديان ايران مواجه شد. آنها اعلام کردند که هويت ملی فروختنی نيست. "هويت ايرانيان يهودی را به هيچ مبلغي، نمی شود معامله کرد. يهوديان ايران يکی از قديمی ترين اقوام ايران محسوب می شوند. يهوديان ايران، هويت ايرانی و فرهنگ خود را دوست دارند، پس ترساندن و اعمال ناشيانه سياسی نمی تواند باعث شود که آنها هويت يهودی ايران را کنار بگذارند."

ايکاش از هم ميهنان يهودی و مسيحی مان درس ميهن دوستی می آموختيم که با همه تبعيضی که در طول تاريخ برعليه شان احمال شده هنوز عرق وطن دوستی شان از خيلی از ما مسلمان زاده ها بيشتر است.



نظرات:
اگر این درسی که میگی همگی آموخته بودیم که الان وضعیت ایران این نبود که هست!ـ
شاید نسل ها طول بکشه تا ما ایرانی ها کمی رفتار دموکراتیک پیدا کنیم ولی نا امید نمیشه شد!ـ
 
ارسال یک نظر

اشتراک در نظرات پیام [Atom]





<< صفحهٔ اصلی
:رأی بدهيد Balatarin

This page is powered by Blogger. Isn't yours?

اشتراک در پست‌ها [Atom]

تنها با ذكر كامل منبع ، استفاده از مطالب وبلاگ آزاد است ©