۲/۰۴/۱۳۸۷

خصلت يک انقلابی واقعی

اما بنده به شما مي‌گويم ، عزيزان من! ساختن ايران علاوه بر تلاش، مجاهدت و كار پيگير نيازمند پافشاری بر عدالت است. عدالت است كه موجب شكوفايی استعدادها مي‌شود . عدالت است كه باعث رفع تبعيض‌ها مي‌شود . عدالت است كه فاصله‌ها را پر مي‌كند. عدالت است كه اجازه نمي‌دهد افرادی با يك زد و بند و ارتباط به اندازه صد سال يك انسان معمولی و محروم جيب هايشان را پر كنند.

اگر كسانی نمي‌خواهند همراهی كنند، اگر آن جسارت و اقتدار و ايمان لازم برای مقابله با بي‌عدالتي‌ها را ندارند ، روی بي‌عدالتی را ماستمالی نكنند . اجازه بدهند و بدانند ملت ايران و خادمان كوچك آنان در كنار هم ايستاده‌اند و تا رفع همه فاصله ها و تبعيض‌ها و برپايی عدالت از پا نخواهند نشست
.

چندی پيش کتاب Man’s Fate نوشته «آندره مالرو» را می خواندم که فکر کنم به فارسی آنرا «وضعيت بشری» ترجمه کرده اند. اين کتاب بيشتر از اينکه در مورد انقلاب ضد استعمارگری در چين باشد، در مورد چند شخصيت انقلابی است. خواننده را با شخصيت هايی آشنا می کند که برايشان در درجه اول سرنگونی نظام فاسد و برقراری عدالت اهميت دارد. در اين راه نه تنها حاضرند از جان خود بگذرند بلکه جانشان برای آنها پشيزی ارزش ندارد. مخصوصاً اگر سرباز پياده انقلاب باشند.

چه چيزی موجب می شود که يک انسان به اين مرحله برسد؟ برای امثال من که در آپارتمان گرم و نرم خود و در مقابل اين مانيتور نشسته ايم تصورش غيرممکن است. ولی برای يک انقلابی جان دادن مثل آب خوردن است. تحمل سيستمی که موجب اينهمه بی عدالتی شده دشوار است.

شايد اين حرفها ديگر دمده شده، حتی در بين آنهايی که خودشان را «چپ» می دانند. شايد ديگر خواسته هرکسی که خودش را پيشرو می داند در وحله اول برقراری عدالت نيست.

ولی چگونه می توان بدون برقراری عدالت اقتصادی در يک جامعه به بی عدالتی های ديگر پايان داد؟


نظرات: ارسال یک نظر

اشتراک در نظرات پیام [Atom]





<< صفحهٔ اصلی
:رأی بدهيد Balatarin

This page is powered by Blogger. Isn't yours?

اشتراک در پست‌ها [Atom]

تنها با ذكر كامل منبع ، استفاده از مطالب وبلاگ آزاد است ©