۲/۲۴/۱۳۸۶

*(Slush Fund)پول چايی

کارتون از روزنامه «ليبرال» تورنتو استار

روزنامه شهروند با دکتر رضا مريدی، کانديدای حزب ليبرال در ريچموند هيل يک مصاحبه انجام داده که بيشتر به صورت يک گپ دوستانه است. اين مصاحبه صرفاً برای خاتمه دادن به شايعاتی است که در مورد اين شخصيت سياسی/اجتماعی و همکارانش بر سر زبانها افتاده و دامنه اش از جامعه ايرانی هم تجاوز کرده است.

بهرحال اين گفته را از آقای دکتر داشته باشيد تا بعد:

«خانه ایران موسسه ای غیرانتفاعی ست که توسط هفت نفر تاسیس شد و موقعی که کمک مالی از دولت دریافت شد طی مراسمی در رستوران شیراز این موضوع اعلام و از بعضی رسانه ها پخش گردید. خانه ایران در 29 آگوست 2005 به عنوان یک موسسه غیرانتفاعی به ثبت رسید. اسم واقعی آن Iranian – Canadian Community Centre است که به فارسی "خانه ایران" گفته میشود. این مرکز در اول مارچ 2006 به عنوان موسسه خیریه به ثبت رسید و هرگونه کمک مالی به خانه ایران مشمول معافیت مالیاتی خواهد بود. در مورد نام "حمایت از حیوانات" باید بگویم در اساسنامه خانه ایران هیچ جا صحبتی از حمایت از حیوانات نشده است. تا آنجا که مشخص شده این است که موقع ثبت خانه ایران در وزارت درآمد کانادا ظاهرا کارمندی کد اشتباهی (گروه حمایت از حیوانات) به خانه ایران منتسب کرده که بعدا خود آنها متوجه شده و آن را تصحیح نموده اند. این موضوع را روزنامه تورنتواستار هم تحقیق کرده و آن را به عنوان "اشتباه اداری" قید کرده است. من در 5 مارچ 2007 از مدیریت خانه ایران به علت فعالیت های سیاسی استعفا دادم ولی از هرگونه کمک در تاسیس این خانه برای هموطنان ایرانی بزرگشهر تورنتو فروگذاری نخواهم کرد.»

يعنی اين گروه هفت نفره بدون اينکه سروصدايش را در بياورند روزی در رستورانی، جايی دور هم جمع شدند و گفتتند چه می توانيم بکنيم که به جامعه ايرانی بيش از اين خدمت کرده باشيم. در اين ميان ايده جالبی به فکرشان خطور کرد: تصميم گرفتند «خانه ايران» راه بياندازند و از دولت برايش دويست هزار دلار هم پول بگيرند ولی صدايش را در نياورند و آخر سر هم اين موضوع را در يک رستوران اعلام کردند. اين «خانه ايران» ابتدا به عنوان انجمن حمايت از حيوانات ثبت شد که به گفته دکتر به خاطر «اشتباه اداری» بود و بعداً تحت طبقه بندی «تفريح، زمين های بازی و اردوگاه های تعطيلاتی» به ثبت رسيد چون آقای دکتر و همدستان به اين نتيجه رسيده بودند که جامعه ايرانی بيش از هر چيز به اردوگاه های تعطيلاتی نياز دارد.

ولی از سوی ديگر نجواهايی بسيار متفاوت در مطبوعات انگليسی زبان اُنتاريو به گوش می رسد که ماهيت خيرخواهانه اين پروژه را زير سوال می برد.

قبلاً در همين وبلاگ اشاره شد که دولت ليبرال اُنتاريو با اهدای يک «گرنت» دويست هزار دلاری به سازمانی که تحت عنوان «مرکز کاميونيتی ايراني- کانادايي» ثبت شده، با اعتراض شديد احزاب مخالف در پارلمان مواجه شده است. دولت ليبرال اُنتاريو از افشای چنين موضوعی اصلاً خرسند نيست چون به احتمال زياد بر روی شانس انتخاب شدنش در انتخابات اُکتبر امسال تأثير خواهد گذاشت و خيلی علاقمند بود که می توانست موضوع را به صورتی ماست مالی کرده و با وارد کردن اتهاماتی به احزاب مخالف از قبيل اينکه نژاد پرست و متعصب هستند، آنها را ساکت کند. ولی متأسفانه اينطور نشد و فشار احزاب مخالف هم زيادتر شد. چون آنها هم می خواهند از اين موضوع استفاده کرده و از آب گل آلود ماهی بگيرند و به شانس انتخاب شدن خودشان کمک کنند. حالا قرار است حسابرس کل اُنتاريو به اين موضوع رسيدگی کند.

در اينجا تفاوت مابين آنچه در مطبوعات فارسی می خوانيم و آنچه در مطبوعات انگليسی زبان گزارش شده کاملاً مشهود است. به نظر می رسد روزنامه نگاران ما بايستی سوالات بسيار جدی تری از دکتر مريدی می پرسيدند و وی را به چالش می کشيدند، چون ايشان در مقابل جامعه ايرانی پاسخگو هستند. حالا دليل اين کنار آمدن چيست، عده ای بر اين عقيده اند که شايد زدوبندهايی بين مطبوعات فارسی چاپ تورنتو و کميته انتخاباتی دکتر مريدی وجود داشته باشد.

در همين رابطه: تمرين دموكراسی می كنيم؟

از وبلاگ آينه ايرانی: این دم ِ خروس ِ لامصب!

از وبلاگ کانون بيان: اخلاق ؛ قانون؛ جامعه واگرای ما در کانادا

پ.ن.: دوستان، شما هم می توانيد از دولت اُنتاريو «گرنت» دريافت کرده و با اينکار به جامعه ايرانی خدمت کنيد. تنها لازم است فرم بسيار مختصری که در اين وب سايت آمده را پر کنيد. سعی کنيد رقمش را درشت ذکر کنيد، چون هيچکس نمی خواهد «آفتابه دزد» باشد! هرچقدر هم رقمش درشت تر باشد، برای جامعه ايرانی بيشتر افتخار کسب کرده ايد.

* هرچه گشتم برای “slush fund” مترادف فارسی پيدا کنم، چيزی پيدا نشد. بهرحال يعنی پولی که برای رشوه دادن به شخصيت های اجتماعي/سياسی ويا پيشبرد اهداف فاسد حزبی و سياسی کنار گذاشته می شود. احزاب مخالف در اُنتاريو حکومت ليبرال را متهم کرده اند که با استفاده از چنين پولی می خواهد به پيشبرد اهداف انتخابی خود کمک کند.



نظرات:
ممنون از اطلاع رسانیتون
 
ارسال یک نظر

اشتراک در نظرات پیام [Atom]





<< صفحهٔ اصلی
:رأی بدهيد Balatarin

This page is powered by Blogger. Isn't yours?

اشتراک در پست‌ها [Atom]

تنها با ذكر كامل منبع ، استفاده از مطالب وبلاگ آزاد است ©